پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان برنامه‌ریزی آموزشی و درسی-648

پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان برنامه‌ریزی آموزشی و درسی

دسته: روانشناسی و علوم تربیتی

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 81 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 92 پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان برنامه‌ریزی آموزشی و درسی

مقدمه

الگوی سازمان یافته طرح‌های آموزشی و پرورشی مدارس اصطلاحاً برنامه درسی نامیده می‌شود. توصیف کامل برنامه درسی، حداقل شامل سه جزء است (1) موضوع آموزشی یا محتوا- یعنی، آنچه آموخته می‌شود. (2) روش آموزش- چگونگی تدریس و یادگیری، (3) ترتیب زمانی آموزش موضوع یا محتوا. اولین جزء- یعنی موضوع آموزشی یا محتوا، شامل کلیه مواد درسی می‌شود که کسب شایستگی نسبی درباره آنها از طرف یادگیرنده مورد نظر است. این آموختنیها، موضوعهای علمی مشخصی هستند که به طور معمول «برنامه درسی» نامیده می‌شوند. مانند زبان و ادبیات، ریاضیات، علوم طبیعی، تاریخ و علوم اجتماعی، و هنرهای زیبا. همه این دروس از نظر ماهیت، عقلانی و نظری هستند.

همچنین، برنامه درسی ممکن است شامل دروس عملی مربوط به حرفه و فن باشد که یا به خاطر علاقه یادگیرنده و یا بیشتر به خاطر کسب حرفه و شغل در برنامه منظور می‌شوند. سایر دروس ترکیبی از این دو گروه- دروی عقلانی و عملی- است که برای آماده کردن افراد به مشاغل خدماتی، که مستلزم آموزش است، در نظر گرفته می‌شوند مانند حقوق، طب و الهیات. هنوز دروس دیگری وجود دارند که اصلا نه عقلانی و نظری، و نه عملی هستند، بلکه آنها را باید به عنوان دروسی برای رشد و جهت گیری شخصی توصیف کرد. در این گروه دروسی مانند تربیت بدنی، بهداشت روانی و ایمنی قرار می‌گیرند که برای توسعه روابط انسانی و رشد شیوه نگرش‌ها و ارزش‌های مطلوب در نظر گرفته می‌شوند.

کلمات کلیدی:

برنامه‌ریزی

طرح‌های برنامه درسی

برنامه‌ریزی آموزش و پروش

برنامه‌ریزی آموزشی و درسی

برنامه درسی به عنوان یک مساله

بدیهی است که مداری باید دارای برنامه درسی باشند، زیرا بدون دروس آموزشی موسسه تربیتی معنا و مفهومی نخواهد داشت. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که برنامه درسی چه باید باشد؟ آیا برنامه درسی واقعا مساله است؟ پاسخ سوال این است ک تحت شرایط اجتماعی و فرهنگی خاصی تصمیم‌گیری درباره آموختنیها آسان است. و برنامه درسی مساله‌ای نیست. به این صورت که اگر هیئتی از معرفت محدود با مجموعه‌ای از مهارتهای معین، سرمایه اصلی فرهنگی جامعه‌ای را تشکیل دهند، همانها موضوعهای ضروری و مناسب برای یادگیری در نظر گرفته می‌شوند.

آنگاه که یادگیرنده در آنها تسلط پیدا کرد، فرد «فرهیخته‌ای» شناخته می‌شود که تحصیلات خود را به اتمام رسانده است. به همین ترتیب، زمانی که در جامعه‌ای برای هر فرد نقش یا نقش‌های ثابت و محدودی تعیین شود، دروس مورد یادگیری مربوط به آنها نیز به آسانی تعیین و تجویز می‌شوند. در آنجا هم هیچ مساله قابل توجهی برای تصمیم‌گیری این که چه چیزهایی، با چه محتوای، و در چه زمانی باید تدریس شوند، وجود ندارد. در چنین جامعه‌ای منابع برای تحصیل آموزشگاهی بی‌اندازه کم است. اما، آموزش و پرورش مدرسه‌ای باید به طور روشن روی ایجاد صلاحیت‌های مقدماتی لازم برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و تامین زندگی متمرکز گردد.

فهرست مطالب

معرفی و مسائل برنامه‌ریزی آموزشی و درسی 1

برنامه درسی به عنوان یک مساله 2

برنامه درسی و ارزشها 4

مسائل اساسی برنامه ریزی درسی 6

فصل اول: برنامه‌ریزی آموزشی و درس 11

مفهوم برنامه‌ریزی 11

برنامه 13

برنامه‌ریزی به عنوان یک نظام (سیستم) 14

نظام‌های عقلانی 14

فنون برنامه‌ریزی آموزش و پرورش با نگرش سیستمی 17

فرایند برنامه‌ریزی آموزشی با نگرش سیستمی 22

برنامه‌ریزی درسی (تحصیلی) 25

نظریه‌های مربوط به برنامه‌ریزی درسی 26

نظریه‌ای که بر مواد و موضوع درسی، که باید تدریس 26

نظریه‌ای که بر برنامه‌های درسی تابعی تاکید میکند. 27

3- نظریه‌ای که برنامه‌ریزی درسی را به صورت یک نظام در نظر می‌گیرد. 27

مراحل برنامه‌ریزی 30

انواع برنامه‌ریزی (از نظر دامنه عمل) 32

تصمیم‌گیری در برنامه‌ریزی 34

فصل دوم: منابع اطلاعات برای برنامه‌ریزی درسی 35

مبانی برنامه‌ریزی درسی 35

طرح ریزی برنامه‌های درسی 36

برنامه‌ریزی آموزش و پروش چیست و مراحل آن کدام است؟ 36

فرآیند برنامه‌ریز درسی 39

طرح‌ریزی حیطه‌های برنامه درسی 40

حیطه برنامه درسی 40

فرآیند طرح ریزی حیطه‌های برنامه درسی 41

1- در نظر گرفتن عوامل اساسی مربوط به حیطه معین 41

2- مشخص کردن خرده هدفهای یک حیطه 42

3- مشخص کردن انواع فرصتهای یادگیری ممکن 45

اصول کلی انتخاب فرصتها و فعالیتهای یادگیری 48

4- تعیین طرح‌های درسی مناسب 50

5- تهیه و تصریح اجزاء مقدماتی طرح 53

6- پیش بینی شرایط و وسایل لازم برای پیاده کردن طرح 54

فصل سوم: انواع طرح‌های برنامه درسی 55

1- طرح‌هایی که بر شایستگی‌های ویژه تاکید میکنند. 56

2- طرح‌هایی که بر فعالیتها و مسائل اجتماعی تاکید میکنند 57

3- طرحهایی که بر نیازها و علاقه‌های فردی تاکید میکنند. 58

4- طرحهای که بر موضوعهای درسی تاکید میکنند. 60

ویژگیهای طرحهایی که بر موضوعهای درسی تاکید میکنند 61

معنا و مفهوم دیسیپلین (معرفت سازمان یافته) 62

ساده سازی تحلیلی 63

هماهنگی ترکیبی 66

پویایی 67

معرفت سازمان یافته و سازمان نیافته 68

سازمان دادن محتوای برنامه درسی و یادگیری 72

مسائل مربوط به سازمان دادن محتوای برنامه درسی 73

چگونگی سازمان دادن محتوای برنامه درسی 76

برقرار کردن توالی 76

سازمان دادن محتوا برای یادگیری تراکمی یا مداومت 79

کاربرد و محدودیت طرح‌هایی که بر موضوع درسی تاکید میکنند 85

به مورد اجرا گذاشتن برنامه‌های درسی 87

ماهیت برنامه‌ریزی آموزش و تدریس 88

چه کسانی باید در برنامه‌ریزی برای آموزش شرکت کنند؟ 88

ویژگیهای یک طرح آموزشی 92

قیمت فایل فقط 37,000 تومان

عبارت های کلیدی

  • پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان برنامه‌ریزی آموزشی و درسی
  • برنامه‌ریزی
  • طرح‌های برنامه درسی
  • برنامه‌ریزی آموزش و پروش
  • برنامه‌ریزی آموزشی و درسی
  • دانلود پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان برنامه‌ریزی آموزشی و درسی
  • سیستم همکاری در فروش فایل
  • خرید پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی
  • فروشگاه ساز فایل

خرید فایل

مقالات مرتبط

↓-↓

دانلود پاورپوینت مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی-427

قیمت: 45000 ریال پاورپوینت مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی فهرست مطالب: پیشگفتار مقدمه فصل اول: برنامه ریزی آموزشی و درسی (مفاهیم و نظریات) فصل دوم: منابع اطلاعات برای برنامه ریزی درسی (مبانی برنامه ریزی درسی) فصل سوم: اطلاعات درباره جامعه (مبانی جامعه شناختی برنامه ریزی درسی) فصل چهارم: مبانی فلسفی برنامه ریزی درسی فصل پنجم: اطلاعات درباره معرفت و دانش بشری فصل ششم: طرح ریزی برنامه های...

پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی-1598

دسته: علوم اجتماعی فرمت فایل: doc حجم فایل: 65 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 58 پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی مقدمه برنامه درسی از نظر لغت از کلمه لاتین Currere به معنای راهی که باید طی شود گرفته شده است. از برنامه درسی تعاریف متعددی شده است که اینک به چند مورد آنها اشاره خواهیم کرد. تعاریف مختلف از برنامه...

پاسخنامه تشریحی و مستند از روی منابع اصلی سوالات آزمون ورودی دکتری (P. H. D) رشته برنامه ریزی درسی و فلسفه تعلیم و...

دسته: دکترا فرمت فایل: doc حجم فایل: 250 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 488 پاسخنامه تشریحی و مستند از روی منابع اصلی سوالات آزمون ورودی دکتری (P. H. D) رشته برنامه ریزی درسی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد مقدمه رقابت در دنیای معاصر همه عرصه های زندگی انسان را در بر گرفته است و اساساً دنیا بر پاشنه رقابت می چرخد از جمله موارد رقابتی تحصیل علم و...

تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی-4773

دسته: روانشناسی و علوم تربیتی فرمت فایل: doc حجم فایل: 38 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 31 تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی چکیده: یکی از ویژگیهای مهمی که پدیده فناوری اطلاعات و ارتباطات از آن برخوردار است، اینست که باعث می‌شود ارتباط انسان با انسان، همچنین انسان با محیط تسهیل یافته و ارتقاء یابد. فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل قدرت تحول‌پذیری و توانایی برقراری ارتباط پویا که...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.