پایان نامه روشهای کاهش ضریب تمرکز تنش با تغییرات شکل هندسی-6330

پروژه روشهای کاهش ضریب تمرکز تنش با تغییرات شکل هندسی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی

عنوان کامل: بررسی و تحلیل روشهای کاهش ضریب تمرکز تنش با تغییرات شکل هندسی به روش المان مدود توسط نرم افزار CATIA

دسته: مکانیک

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات پروژه: ١۶٧

فهرست مطالب: جهت مشاهده فهرست مطالب این پروژه اینجا کلیک نمایید

بخشی از مقدمه:

در١۵ژانویه١٩١٩، در خیابان تجاری بوستون واقعه ای وحشتناک رخ داد. مخزن بزرگی با٢٧ متر قطر و حدود ١۵ متر ارتفاع، ناگهان شکست و بیش از ۵/٧ میلیون لیتر شیره قند در خیابان ریخت .

ناگهان قسمت بالای مخزن به هوا و پهلوها به دو طرف پرتاب شدند. ساختمانی در آن نزدیکی، که کارمندانش در حال صرف نهار بودند، فرو ریخت و چند نفر مدفون شدند و قسمتی از مخزن به ایستگاه آتش نشانی برخورد کرد و تعدادی آتش نشان کشته و مجروح شدند.

به هنگام فروریختن، قسمتی از مخزن به یکی از ستونهای ساختمان بلند شرکت راه آهن بوستون اصابت کرد. این ستون کاملا قطع شد… و ساختمان از حالت قائم خارج و چند فوت نشست کرد… . بر اثر غرق شدن در شیره قند، یا خفگی، و یا در اثر برخورد با آوار دوازده نفر جان باختند، بیش از ۴٠ نفر مجروح شدند. تعداد زیادی اسب که در آن ساختمان می زیستند غرق شدند، وبقیه را نیز بر اثر شدت جراحات مجبور بودند بکشند.

شکست مخزن شیره قند شناخت وقایعی را که به شکست زودرس قطعات مهندسی منجر می شوند، الزامی می کند. گاهی سایر سازه ها نیز به همین سرنوشت دچار می شوند. برای مثال، در بلژیک، کانادا، اتریش و ایالات متحده آمریکا در طی پنجاه سال گذشته چندین پل فرو ریخت، علاوه بر آن تا به حال در تعداد بسیاری کشتی باری شکست رخ داده است. از مطالعات بعدی نتیجه گیری شده است که این شکستها، که به دو قسمت شدن کشتی منجر می شود، ناشی از تمرکز تنشها در قسمت بالای کشتی و امکان پذیر بودن عبور ترک از قسمت جوش است، جوشهایی که صفحات فولادی دا به همدیگر وصل می کند همچنین نواقص جوشکاری و کیفیت نامطلوب فولاد به فرآیند شکست کمک می کند. اخیرا تعداد زیادی شکست در کشتیهای حامل نفت رخ داده است که به آلودگی سواحل و محلهای غنی از ماهی منجر شده است.

جالب است بدانیم که مسیر شکست در کشتیهای باری شبیه به مسیر شکست در کشتی مسافربری تایتانیک است که در سال ١٩١٢ با کوه یخ برخورد و غرق شد، درنتیجه باعث مرگ ١۵٠٠ مسافر و خدمه کشتی شد. بقایای این کشتی را ابتدا در سال ١٩٨۵ دکتر رابرت بالارد(Robert Ballard) و همکارانش در عمق ۶/٣ کیلومتری از سطح اقیانوس اطلس کشف کردند. گاردز و همکارانش حدس زدند که غرق شدن کشتی تایتانیک ناشی از شکست ترد ساختار فولادی است که در اثر برخورد با کوه یخ در شمال اقیانوس اطلس رخ داده است. گانن گزارش کرده است آزمون شکست شارپی که روی یک قطعه از بدنه کشتی در˚-١C انجام شده، تقریباً برابر با دمای آب در لحظه وقوع فاجعه بوده، و تأیید کرد که بدنه کشتی از فولاد ترد ساخته شده است. این فولاد ترد به وجود درصد گوگرد زیاد و یا به دمای زیاد دگرگونی ترد-نرم مرتبط شده است. به علاوه، لبه های قطعاتی که پیدا شده بود… ناصاف، و تقریبأ خرد شده بود و بر روی خود فلز نشانه ای از خمش نبود.

تصاویری را که گروه تحقیق بالارد از اجزای بدنه کشتی تایتانیک گرفتند، مارشال بررسی و نظریه شکست ترد فلز را، که باعث غرق شدن آن بود تأیید کرد. «قطعات شبیه به قسمتهای ترک خورده پوسته تخم مرغ است و به نظر می رسد که شکست بدون توجه به بستها و مرزهای صفحات گسترش یافته است» عقیده بر این است که جداشدن نهایی قسمت جلو و عقب کشتی به روش زیر رخ داده است:

وقتی قسمت جلوی کشتی به کوه یخ برخورد می کند به زیر آب می رود، بنابر این قسمت عقب کشتی به سمت بالای آب می آید. قسمت معلق عقب کشتی ماکزیمم ممان خمشی را به وسط کشتی اعمال می کند و کشتی را دونیم می کند، این کار روی یا نزدیک به عرشه بالای کشتی، که تنش خمشی از نوع کششی است، رخ داده است. در نتیجه، کمانه کردن قسمت جلو کشتی نزدیک به قسمت پائین به وضوح دیده می شود، این علائم نشان دهنده وجود تنشهای خمشی فشاری نزدیک به کف کشتی است.

با توجه به حوادث ناگوار توأم با هزینه های جانی و مالی، پر واضح است که شناخت پدیده تمرکز تنش و راههای پیشگیری و تعدیل آن امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد.

  • فرمت: rar
  • حجم: 6.63مگابایت
  • شماره ثبت: 505

خرید فایل

مقالات مرتبط

↓-↓

کشف کشتی حضرت نوح (ع)-3250

و لقد ترکناها آیه فهل من مدّکر (سوره قمر، آیه 15) “و ما آن کشتی را محفوظ داشتیم تا آیت عبرت شود، پس کیست که پند گیرد؟” در سال ۱۹۵۹، یک خلبان ترک، براساس مأموریت محول شده، چندین عکس هوایی برای مؤسسه ژئودتیک ترکیه برداشت. هنگامی که مأموریت به پایان رسید، در میان عکس های او تصویری جلب نظر می کرد که بیشتر شبیه یک قایق بود تا چیزی دیگر،...

ترجمه مقاله کنترل مسیر ردیابی غیر خطی عملکرد کامل کشتی با اختلال-3839

عنوان انگلیسی مقاله: Trajectory Tracking Control of Nonlinear Full Actuated Ship with Disturbances عنوان فارسی مقاله: کنترل مسیر ردیابی غیر خطی عملکرد کامل کشتی با اختلال. دسته: برق فرمت فایل ترجمه شده: WORD (قابل ویرایش) تعداد صفحات فایل ترجمه شده: ١۶ جهت دانلود رایگان نسخه انگلیسی این مقاله اینجا کلیک نمایید خرید ترجمه مقاله چکیده ترجمه: این مقاله بر حسب تکنیک پسگام بناین نهاده شده و یک طرح از هر...

مقاله معماری اسکله های دریایی و اهمیت آنها-2181

قیمت: 30000 ریال - مقدمه 1-2- اسکله ها 1-3- سیستم های کلی اسکله الف) اسکله های شمع و عرشه ب) اسکله سپری ج) اسکله های وزنی 1-4- انتخاب محل اسکله و مطالعات لازم برای محل انتخابی 1-4-1- مطالعات هیدرودینامیکی و جوی الف) باد ب) موج ج) جزر و مد 1-4-2- مطالعات ژئوتکنیکی 1-4-3- بررسی های هیدروگرافی و توپوگرافی 2-1- مقدمه 2-2- تناسب کاربرد 2-3- کاربردها 2-4- انواع اسکله های شمع...

ترجمه مقاله استراتژی کنترل تطبیقی برای کاربردهای جبرانساز استاتیک توزیع-1356

عنوان انگلیسی مقاله: An Adaptive Control Strategy for DSTATCOM Applications in an Electric Ship Power System عنوان فارسی مقاله: استراتژی کنترل تطبیقی برای کاربردهای جبرانساز استاتیک توزیع در سیستم برقی کشتی الکتریکی دسته: مهندسی برق فرمت فایل ترجمه شده: WORD (قابل ویرایش) تعداد صفحات فایل ترجمه شده: ٢۶ جهت دانلود رایگان نسخه انگلیسی این مقاله اینجا کلیک نمایید خرید ترجمه مقاله چکیده ترجمه: جبرانساز استاتیک توزیع ( DSTATCOM ) یک...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.